There are numerous cases where graffiti is the origin or explanation of certain manifestations of urban culture although they don’t seem to have an apparent link. The case of ID & T Wizard is a curious example.

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Known in Spain as “The Thunder Wizard”, is an illustration of a magician used as the representative icon of Thunderdome universe, a concept of partying and hard techno & gabber music compilations that had its boom in the 90’s.

We found the alleged origins of this icon in the Spraycan Art book (Henry Chalfant, James Prigoff. 1987). The Wizard is part of a mural by Mode2 and Bando.

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While the timing difference between this piece made in Paris and the creation of the Thunderdome (1992) universe appears to be enough to establish which came first, on the Internet there are disputes on this issue. Disputes that ignore the fact that Wikipedia itself recognizes Mode 2 as original creator of the image. But the controversy doesn’t stop here…

Investigating on the wide rivers of Internet we found the name of the graphic author of the covers of the Thunderdome CD’s, and probably the responsible for its aesthetic line. It is the Dutch Victor Feenstra who, surprise, before turning to the world of illustration and design, was a graffiti writer who used to paint the yellow trains from the Netherlands.

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This seems to be the “link” that explains the choice of a character from an historical graffiti piece for a type of music that, a priori, it’s kinda away from graffiti.

And if you don’t know, now you know.

Existen numerosos casos en los que el graffiti es el origen o explicación de ciertas manifestaciones de la cultura urbana aunque no tengan un vínculo aparente. El caso del ID&T Wizard es un curioso ejemplo.

Conocido en España como “El Mago Thunder” se trata de una ilustración de un mago utilizada como el icono representativo el universo Thunderdome, un concepto de fiestas y recopilatorios de música hard techno y gabber que tuvo su boom en los años 90.

thunderdome_crewneckEn el libro Spraycan Art (Henry Chalfant, James Prigoff. 1987) encontramos el supuesto origen iconográfico. El mago forma parte de un mural, realizado por Mode2 y Bando.

Si bien la diferencia de fechas entre dicha pieza realizada en París y la creación del universo Thunderdome (1992) parece ser prueba suficiente para establecer cuál es el origen, en Internet existen disputas sobre esta cuestión. Disputas que obvian el hecho de que la propia Wikipedia reconoce a Mode 2 como creador original de la imagen. Pero aquí no acaba la cosa…

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Investigando por los caudalosos ríos de Internet encontramos el nombre del autor gráfico de las portadas de los CD’s de Thunderdome y probablemente responsable de su línea estética. Se trata del holandés Victor Feenstra quién, sorpresa, antes de dedicarse al mundo de la ilustración y el diseño, era escritor de graffiti sobre los trenes amarillos de los Países Bajos.

Ese parece ser el “link” que explica la elección de un personaje de una pieza de graffiti histórica para un tipo de música tan, a priori, alejada del graffiti.

Y si no lo sabías, pues ya lo sabes.

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